L'AGENDA ONU 2030 E GLI OBIETTIVI DI SVILUPPO SOSTENIBILE

Academic Year 2024/2025 - Teacher: Daniela FISICHELLA

Expected Learning Outcomes

The course aims to thoroughly analyze the United Nations 2030 Agenda and its 17 Sustainable Development Goals, to enable students, at the end of the course, to both understand and manage the legal and political tools suitable to implement the core values of sustainable development.

Course Structure

The course is on UN 2030 Agenda and its 17 Sustainable Development Goals. They will be discussed during lectures and connected to globalization as a full process of development for international relations.

Required Prerequisites

Basic knowledge of main International Law concepts is required, since the course is focused on specific topics of the subject. Comprehensive international community and some of its most important legal subjects will be concerned, such as United Nations, in order to portray a full legal framework for all relevant topics.

Attendance of Lessons

Attendance of lectures is not mandatory, but it's recommended.

Detailed Course Content

The course is focused on legal acts and documents, above all international but also national ones, that will be commented with students at class, by remarking the progressive implementation of the 2030 Agenda.

Textbook Information

1) F. Salerno, Diritto internazionale - Principi e norme, IV edizione, Wolters Kluwer, 2017: Cap. IV, L'organizzazione internazionale, pp. 113-152

2) C. Focarelli, La persona umana nel diritto internazionale, Il Mulino, 2013: Cap. 2, Teoria dei diritti umani, pp. 41-56

3) A. Comba (a cura di), Neoliberismo internazionale e Global Economic Governance - Sviluppi istituzionali e nuovi strumenti, II edizione, Giappichelli, 2013: Cap. II, O. Porchia, Gli attori nel processo di globalizzazione dell'economia, pp. 41-67

4) F. Gaudiosi, La convergenza tra diritto internazionale dell'ambiente e dell'economia alla luce del principio di sviluppo sostenibile: le prospettive di implementazione, in Cammino Diritto, 6/2021, pp. 1-19, https://rivista.camminodiritto.it/index.asp

5) C. Di Turi, Dopo i «Millennium Development Goals»: la cooperazione internazionale allo sviluppo tra ONU, OMC e Unione europea, in Ordine internazionale e diritti umani, 2016, pp. 303-315

6) M. Montini, L'interazione tra gli SDG's ed il principio dello sviluppo sostenibile per l'attuazione del diritto internazionale dell'ambiente, 8 maggio 2019, in www.federalismi.it 

7) G. Peroni, Crisi e ricerca della stabilità economica nella prospettiva di un nuovo ordine economico internazionale orientato allo sviluppo sostenibile, in Il diritto dell'economia, 3/2020, pp. 259-298

8) S. Negri, Salute pubblica, sicurezza e diritti umani nel diritto internazionale, Giappichelli, 2018: Cap. II, Il diritto alla salute nel diritto internazionale, pp. 60-74; Cap. III, Salute pubblica e diritti fondamentali, pp. 101-133

9) S. Negri, La sicurezza alimentare tra sfide globali e diritti emergenti, in Iura & Legal Systems, 2015, C (16), pp. 220-228

10) L. Paoloni, La sostenibilità 'etica' della filiera agroalimentare, in Rivista di diritto alimentare, ott.-dic. 2020, pp. 5-20, www. rivistadirittoalimentare.it

11) A. Lupo, Diritto al cibo e cambiamenti climatici: quale futuro per la sicurezza alimentare globale?, in Rivista di diritto alimentare, gen.-mar. 2022, pp. 54-67, www. rivistadirittoalimentare.it  

12) E. Cimiotta, L'uso della forza nei rapporti tra Nazioni Unite e organizzazioni regionali e sub-regionali, Jovene Editore, Napoli, 2018: Cap. I, Introduzione, pp. 1-17; Cap. IV, Autonomia funzionale e rapporti 'triangolari' tra Nazioni Unite e organizzazioni regionali e sub-regionali, pp. 180-199; pp.216-247 (paragrafi da 5 a 8); pp.255-275 (paragrafi 10 e 11 e Conclusioni).

The study program includes UN General Assembly Resolution A/RES/70/1 of 21 October 2015, Transforming Our World: 2030 Agenda for Sustainable Development, and its 17 SDG's therein.

Learning Assessment

Learning Assessment Procedures

Final evaluation will be given by oral exams, according to academic exams calendar.

Examples of frequently asked questions and / or exercises

2030 Agenda and its SDG's, along with other issues concerned by sustainable development.