FILOSOFIA POLITICA MULTICULTURALE

Academic Year 2021/2022 - 1° Year - Curriculum Tema+ European Territories: Heritage and development
Teaching Staff: Vincenzo Maimone
Credit Value: 6
Scientific field: SPS/01 - Political philosophy
Taught classes: 36 hours
Term / Semester:

Course Structure

The course aims to combine, in the light of a comparative and multicultural approach, the central themes in the context of philosophical-political reflection with an in-depth analysis of all those politically controversial issues inherent in the construction and sharing of public space. From this point of view, the speculative interest will be directed to the description and discussion of the so-called "hard cases", that is, of all those issues that constitute a decisive test bench for the institutions both for what concerns the political dimension and for what concerns the relationship between culturally different conceptions and versions of the world, but not necessarily opposed or irreconcilable: social inclusion, gender, religion, citizenship, differentiated group rights, etc., constitute just some of the possible traces that the course aims to follow and analyze. The aim is to contribute to the diffusion of an open philosophical-political reflection addressed with sincere interest to the debate and to the proposals developed in different and distant geographical and cultural contexts.
Within this perspective, the structure of the course will follow, quite consequently, the dynamic nature of the topics addressed from time to time. The lessons will alternate with a classical methodology, of general introduction to the problem, a dynamic and seminar approach that will allow to broaden the perspective focus and to fruitfully involve the attending students.


Detailed Course Content

1^ Lesson: “Ho un sogno”. Ma per chi? Diritti civili, diritti umani o diritti di comunità? Dal sogno al significato: il triangolo multiculturale. Cultura nazionale, cultura etnica, religione come cultura.

2^ Lesson: Lo stato-nazione. I: Postetnico o pseudo tribù? Perché gli stati-nazione non sono etnicamente neutrali. Lo stato nazione. II: Affari o tempio? Perché gli stati-nazione non sono religiosamente neutrali.

3^ Lesson: Etnicità e Religione.

4^ Lesson: Cultura. La teoria multiculturale.

5^ Lesson: La teoria multiculturale II

6^ Lesson: La prassi multiculturale. Dal sogno al significato.

7^ Lesson: Dal sogno alla pratica.

Text: Gerd Baumann, L'enigma multiculturale, Il Mulino, Bologna 2017

8^ Lesson: Stipulare il contratto.

9^ Lesson: Confusioni patriarcali.

10^ Lesson: Il contratto, l’individuo e la schiavitù.

11^ Lesson: La genesi.

12^ Lesson: I padri e la libertà politica dei figli.

13^ Lesson: Mogli, schiavi e schiavi salariati (I).

14^ Lesson: Mogli, schiavi e schiavi salariati (II).

15^ Lesson: Il femminismo e il contratto di matrimonio (I).

16^ Lesson: Il femminismo e il contratto di matrimonio (II).

17^ Lesson: Che cosa c’è che non va nella prostituzione?

18^ Lesson: La fine della storia.

Text: Carole Pateman, Il contratto sessuale, Moretti & Vitali, Bergamo 2015


Textbook Information

1) Gerd Baumann, L'enigma multiculturale, Il Mulino, Bologna 2017;
2) Carole Pateman, Il contratto sessuale, Moretti & Vitali, Bergamo 2015.