Social Justice and Health

Academic Year 2024/2025 - Teacher: VINCENZO MAIMONE

Expected Learning Outcomes

The aim of the course is to foster the ability to analyze issues relating to the right to health and access to medical care in the light of a philosophical-political perspective.

Course Structure

The course aims at an ethical-political discussion of the relationship between health and social justice both in reference to the methodological approach and in reference to the social determinants of health. *

* If the teaching is given in a mixed or remote mode, the necessary changes may be introduced with respect to what was previously stated, in order to respect the program envisaged and reported in the Syllabus.

Required Prerequisites

For a full understanding of the course contents a preliminary knowledge of some key concepts of Political Philosophy is required, with particular regard to issues relating to the theories of justice. To this end, some recommended texts are listed below (not subject to examination, but preparatory to a full acquisition of the required skills): Ian Carter (a cura di), L'idea di eguaglianza, Feltrinelli, Milano 2001; Ronald Dworkin, Virtù sovrana, Teoria dell'uguaglianza, Feltrinelli, Milano 2002; John Rawls, Una teoria della giustizia, Feltrinelli, Milano 1997; Salvatore Veca, La filosofia politica, Laterza, Roma-Bari 2010;

Attendance of Lessons

Recommended

Detailed Course Content

1^ Lesson: Giustizia sociale, eguaglianza e diseguaglianza (I)

2^ Lesson: Giustizia sociale, eguaglianza e diseguaglianza (II)

3^ Lesson: Giustizia sociale e responsabilità (I)

4^ Lesson: Giustizia sociale e responsabilità (II)

5^ Lesson: Giustizia sociale ed eguaglianza socio-relazionale (I)

6^ Lesson: Giustizia sociale ed eguaglianza socio-relazionale (II)

7^ Lesson: Giustizia sociale e rispetto (I)

8^ Lesson: Giustizia sociale e rispetto (II)

Text: Benedetta Giovanola, Giustizia sociale. Eguaglianza e rispetto nelle società diseguali, Il Mulino, Bologna 2018

9^ Lesson: Malattia come metafora (I)

10^ Lesson: Malattia come metafora (II)

11^ Lesson: Malattia come metafora (III)

12^ Lesson: Malattia come metafora (IV)

13^ Lesson: Malattia come metafora (V)

14^ Lesson: L’Aids e le sue metafore (I)

15^ Lesson: L’Aids e le sue metafore (II)

16^ Lesson: L’Aids e le sue metafore (III)

17^ Lesson: L’Aids e le sue metafore (IV)

18^ Lesson: L’Aids e le sue metafore (V)

Text: Susan Sontag, Malattia come metafora e L’Aids e le sue metafore, nottetempo, Milano 2020

Textbook Information

1) Benedetta Giovanola, Giustizia sociale. Eguaglianza e rispetto nelle società diseguali, il Mulino, Bologna 2018;

2) Susan Sontag, Malattia come metafora e L'Aids e le sue metafore, Nottetempo, Milano 2020.


AuthorTitlePublisherYearISBN
Benedetta GiovanolaGiustizia sociale. Eguaglianza e rispetto nelle società disegualiIl Mulino20189788815278166
Susan SontagMalattia come metafora e L'Aids e le sue metaforeNottetempo20209788874528257

Course Planning

 SubjectsText References
11^ Lezione: Giustizia sociale, eguaglianza e diseguaglianza (I)Benedetta Giovanola, Giustizia sociale. Eguaglianza e rispetto nelle società diseguali, Il Mulino, Bologna 2018
22^ Lezione: Giustizia sociale, eguaglianza e diseguaglianza (II)Benedetta Giovanola, Giustizia sociale. Eguaglianza e rispetto nelle società diseguali, Il Mulino, Bologna 2018
33^ Lezione: Giustizia sociale e responsabilità (I)Benedetta Giovanola, Giustizia sociale. Eguaglianza e rispetto nelle società diseguali, Il Mulino, Bologna 2018
44^ Lezione: Giustizia sociale e responsabilità (II)Benedetta Giovanola, Giustizia sociale. Eguaglianza e rispetto nelle società diseguali, Il Mulino, Bologna 2018
55^ Lezione: Giustizia sociale ed eguaglianza socio-relazionale (I)Benedetta Giovanola, Giustizia sociale. Eguaglianza e rispetto nelle società diseguali, Il Mulino, Bologna 2018
66^ Lezione: Giustizia sociale ed eguaglianza socio-relazionale (II)Benedetta Giovanola, Giustizia sociale. Eguaglianza e rispetto nelle società diseguali, Il Mulino, Bologna 2018
77^ Lezione: Giustizia sociale e rispetto (I)Benedetta Giovanola, Giustizia sociale. Eguaglianza e rispetto nelle società diseguali, Il Mulino, Bologna 2018
88^ Lezione: Giustizia sociale e rispetto (II)Benedetta Giovanola, Giustizia sociale. Eguaglianza e rispetto nelle società diseguali, Il Mulino, Bologna 2018
99^ Lezione: Malattia come metafora (I)Susan Sontag, Malattia come metafora e L’Aids e le sue metafore, nottetempo, Milano 2020
1010^ Lezione: Malattia come metafora (II)Susan Sontag, Malattia come metafora e L’Aids e le sue metafore, nottetempo, Milano 2020
1111^ Lezione: Malattia come metafora (III)Susan Sontag, Malattia come metafora e L’Aids e le sue metafore, nottetempo, Milano 2020
1212^ Lezione: Malattia come metafora (IV)Susan Sontag, Malattia come metafora e L’Aids e le sue metafore, nottetempo, Milano 2020
1313^ Lezione: Malattia come metafora (V)Susan Sontag, Malattia come metafora e L’Aids e le sue metafore, nottetempo, Milano 2020
1414^ Lezione: L’Aids e le sue metafore (I)Susan Sontag, Malattia come metafora e L’Aids e le sue metafore, nottetempo, Milano 2020
1515^ Lezione: L’Aids e le sue metafore (II)Susan Sontag, Malattia come metafora e L’Aids e le sue metafore, nottetempo, Milano 2020
1616^ Lezione: L’Aids e le sue metafore (III)Susan Sontag, Malattia come metafora e L’Aids e le sue metafore, nottetempo, Milano 2020
1717^ Lezione: L’Aids e le sue metafore (IV)Susan Sontag, Malattia come metafora e L’Aids e le sue metafore, nottetempo, Milano 2020
1818^ Lezione: L'Aids e le sue metafore (V)Susan Sontag, Malattia come metafora e L’Aids e le sue metafore, nottetempo, Milano 2020

Learning Assessment

Learning Assessment Procedures

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