ETHICS AND POLITICS IN THE DIGITAL AGE

Academic Year 2024/2025 - Teacher: NUNZIO ALI'

Expected Learning Outcomes

Students will learn to use seocial media with a higher degree of awareness, to see the coneection between freedom and privacy and between privacy and democracy. They will learn the tecniques adopted by economic and political entrapreneurs for their campaigns and they will have the chance to reflect on the difficul balance between freedom of expressio (on social media and elsewhere) and other rights.

Course Structure

The course is based on lectures and presentations by the students on a topic agreed upon with the instructor among those listed in the program

Required Prerequisites

Reading knowlegde of English. Basic knowledge of political theory

Attendance of Lessons

Not mandatory but highly recommended. To be included in the Teams group, please send an email with the name of the course.   

Detailed Course Content

The course analyzes how internet is redefining contemporary democracy focusing in particular on the recent phenomena of public opinion conditioning, on the decline of intermediate bodies with the related marginalization of experts, on the info-wars waged by organized groups and at times autocratic foreign governments, on freedom of expression in the social media and on who should set its limits (if any).

Textbook Information

Lehdonvirta, V. Cloud Empires. Come le piattaforme digitali stanno superando gli Stati e come possiamo riprendere il controllo. Einaudi 2023

Floridi, Luciano. Etica dell’intelligenza artificiale. Raffaello Cortina Editore, 2022. 

Cass Sunstein, #Republic.com. La democrazia nell'epoca dei social media, Il Mulino, Bologna, 2017. Jamie Bartlett, The People Vs Tech. How the Internet is killing democracy (and how we save it). London: Penguin 2018.

Zuboff, Shoshana. Il capitalismo della sorveglianza, LUISS U. Press 2023

Serena Giusti and Elisa Piras (eds.) Democracy and Fake News Information Manipulation and Post-Truth Politics, Routledge, 2020.

Course Planning

 SubjectsText References
1Introduzione: Daily me.- C. Sunstein #Republic. La democrazia all’epoca dei social media. Il Mulino 2017; Capitolo 1, pp. 11-44.
2Democrazia rappresentativa, cittadini repubblicani ed internet.- C. Sunstein #Republic. La democrazia all’epoca dei social media. Il Mulino 2017; Capitolo 3, pp. 79-125
3Internet, social ed elezioni politiche- J. Bartlett, The People Vs Tech, Chapter 1 and Chapter 3Calendario presentazioni studenti
4Origine e Presente dell’Intelligenza Artificiale.- Floridi, Luciano. Etica dell’intelligenza artificiale. Raffaello Cortina Editore. 2022. Capitolo 1 e 2; pp. 21 - 63.
5Il futuro dell’Intelligenza Artificiale e gli algoritmi.- Floridi, Luciano. Etica dell’intelligenza artificiale. Capitolo 3 e 7, pp. 65-88, e 145-176
6Cattive pratiche: l’uso improprio dell’AI.- Floridi, Luciano. Etica dell’intelligenza artificiale. Capitolo 8; pp. 177 – 220
7Buone pratiche: l’uso dell’AI.- Floridi, Luciano. Etica dell’intelligenza artificiale. Capitolo 9; pp. 221-258
8Fake news, Post-Verità e democrazia- Cassidy, Jennifer. How post-truth politics transformed and shaped the outcome of the 2016 Brexit referendum. In Serena Giusti and Elisa Piras (eds.) Democracy and Fake News Information Manipulation and Post-Truth Politics, Routledge, 2020. Chapter 4, pp. 53 - 63- Loveless, Matthew. Information and democracy: Fake news as an emotional weapon. In In Serena Giusti and Elisa Piras (eds.) Democracy and Fake News Information Manipulation and Post-Truth Politics, Routledge, 2020. Chapter 5, pp. 64 - 76
9La guerra cibernetica- Hackeraggio di stato: il caso Russia. Moore M. Democracy Hacked; Chapter 3, pp.72-103
10Il capitalismo della sorveglianza: Le origini- Zuboff, Shoshana. Il capitalismo della sorveglianza, LUISS U. Press 2023, Capitolo 2
11La scoperta del surplus comportamentale.- Zuboff, Shoshana. Il capitalismo della sorveglianza, LUISS U. Press 2023, Capitolo 3
12Il fossato attorno al castello: Esseri umani come risorse naturali.- Zuboff, Shoshana. Il capitalismo della sorveglianza, LUISS U. Press 2023, Capitolo 4
13L’elaborazione del capitalismo della sorveglianza: espropria, monopolizza e vinci.- Zuboff, Shoshana. Il capitalismo della sorveglianza, LUISS U. Press 2023, Capitolo 5
14Il dilemma della privacy- Cloud Empires. Lehdonvirta, V. Cloud Empires. Come le piattaforme digitali stanno superando gli Stati e come possiamo riprendere il controllo, Einaudi 2023. Capitolo 4, pp. 62-81
15Mercati del lavoro nel ciberspazio-Cloud Empires. Lehdonvirta, V. Cloud Empires. Come le piattaforme digitali stanno superando gli Stati e come possiamo riprendere il controllo, Einaudi 2023. Capitolo 5, pp. 82-104
16Effetti di rete: da rivoluzionario digitale a imperatore di tutto- Lehdonvirta, V. Cloud Empires. Come le piattaforme digitali stanno superando gli Stati e come possiamo riprendere il controllo, Einaudi 2023. Capitolo 7, pp. 129-147
17Crittocrazia: come cercare di sostituire la politica con la tecnologia- Lehdonvirta, V. Cloud Empires. Come le piattaforme digitali stanno superando gli Stati e come possiamo riprendere il controllo, Einaudi 2023. Capitolo 8, pp. 148-176
18Lo stato sociale nell’era digitale- Lehdonvirta, V. Cloud Empires. Come le piattaforme digitali stanno superando gli Stati e come possiamo riprendere il controllo, Einaudi 2023. Capitolo 11, pp. 217-234

Learning Assessment

Learning Assessment Procedures

Assessment will take place by looking at four aspects of students’ performance: 1) Participation in class, 2) Presentation, 3) Finalpaper, 4) Final exam Grade Weights: Participation in class: 33.3% Presentation: 33.3% Final exam: 33.3% For those who cannotattend class, hence participare and present, mark will depend entirely on the oral exam.

Examples of frequently asked questions and / or exercises

1. What is usually meant by 'polarization'?

2. What are the cybercascades?

3. What does Sunstein mean by denying the identification between civic and political freedom in a liberal democracy and consumers' freedom?

4. What is a state-sponsored hacking?