Sociology of organization

Academic Year 2024/2025 - Teacher: MAURIZIO AVOLA

Expected Learning Outcomes

At the end of the course, students will be able to know the main concepts and methods of organizational sociology and apply them in the analysis of concrete organizational structures and processes, with particular reference to the different phenomena of organizational innovation taken into consideration.

Course Structure

Lectures and seminars

Required Prerequisites

Basic knowledge of general sociology

Attendance of Lessons

Not mandatory

Detailed Course Content

Part I - Concepts and methods of organizational analysis: Organizational structures and processes. Power in organizations. Technology. Organizational culture. Organizations and environment.

Part II - Organizational innovation: Concept of innovation and organizational innovation. Areas and forms of organizational innovation.

Textbook Information

Part I - Concepts and methods of organizational analysis

M. Ferrante, S. Zan, Il fenomeno organizzativo, Carocci, Roma, 2012 (or more recent reprints ), chapters 1, 2, 3, 4, 5 (alternatively, M. Catino, Capire le organizzazioni, Il Mulino, Bologna, 2012, capp. 1, 2, 3, 4, 5).
A. Pichierri, Introduzione alla sociologia dell’organizzazione, Laterza, Roma-Bari, 2010 (or more recent reprints), chapter. 5.

Part II - Organizanional innovation

P. Rossi, L'innovazione organizzativa, Carocci, Roma, 2018, chapters. 1, 2, 3, 4, 5, 6.


AuthorTitlePublisherYearISBN
Ferrante M., Zan S.Il fenomeno organizzativoCarocci20129788843010462
Rossi P.L'innovazione organizzativaCarocci20189788843094400
Pichierri A.Introduzione alla sociologia dell’organizzazioneLaterza20109788842075233

Course Planning

 SubjectsText References
1I processi organizzativiM. Ferrante, S. Zan, Il fenomeno organizzativo, Carocci, Roma, 2012 (o ristampe più recenti), cap. 1. In alternativa, M. Catino, L. Tirabeni, Fondamenti di organizzazione, Il Mulino, 2023, cap. 1.
2La struttura organizzativaM. Ferrante, S. Zan, Il fenomeno organizzativo, Carocci, Roma, 2012 (o ristampe più recenti), cap. 2. In alternativa, M. Catino, L. Tirabeni, Fondamenti di organizzazione, Il Mulino, 2023, cap. 2.
3Il potere nelle organizzazioniM. Ferrante, S. Zan, Il fenomeno organizzativo, Carocci, Roma, 2012 (o ristampe più recenti), cap. 4. In alternativa, M. Catino, L. Tirabeni, Fondamenti di organizzazione, Il Mulino, 2023, cap. 4.
4La tecnologiaA. Pichierri, Introduzione alla sociologia dell’organizzazione, Laterza, Roma-Bari, 2010 (o ristampe più recenti), cap. 5.
5La cultura organizzativaM. Ferrante, S. Zan, Il fenomeno organizzativo, Carocci, Roma, 2012 (o ristampe più recenti), cap. 3. In alternativa, M. Catino, L. Tirabeni, Fondamenti di organizzazione, Il Mulino, 2023, cap. 5.
6Le organizzazioni e l'ambienteM. Ferrante, S. Zan, Il fenomeno organizzativo, Carocci, Roma, 2012 (o ristampe più recenti), cap. 5. In alternativa, M. Catino, L. Tirabeni, Fondamenti di organizzazione, Il Mulino, 2023, cap. 3.
7Il concetto di innovazioneP. Rossi, L'innovazione organizzativa, Carocci, Roma, 2018, cap. 1.
8L'innovazione organizzativaP. Rossi, L'innovazione organizzativa, Carocci, Roma, 2018, cap. 2.
9L'innovazione delle strategie organizzativeP. Rossi, L'innovazione organizzativa, Carocci, Roma, 2018, cap. 3.
10L'innovazione delle strutture organizzativeP. Rossi, L'innovazione organizzativa, Carocci, Roma, 2018, cap. 4.
11L'innovazione dei processi di lavoroP. Rossi, L'innovazione organizzativa, Carocci, Roma, 2018, cap. 5.
12L'innovazione dei prodottiP. Rossi, L'innovazione organizzativa, Carocci, Roma, 2018, cap. 6.

Learning Assessment

Learning Assessment Procedures

Non-attending students will take a single final oral exam on both parts of the program. Attending students, on the other hand, if possible will be able to opt for an alternative method, consisting in in-course (concepts and methods of organizational analysis) and end of course tests (organizational innovation). Those who have already taken the exam of organizational sociology at the first level will agree with the professor alternative program an examination method for part I.