ECONOMIA DELL’IMPRESA SOCIALE E INNOVAZIONE RESPONSABILE

Academic Year 2024/2025 - Teacher: Maria Daniela GIAMMANCO

Expected Learning Outcomes

At the end of the course, students will have acquired the concept of a company with a social impact, the necessary compatibility between profit and social impact, the role of the company with a social impact in creating shared value, developing innovative solutions to unmet needs, creating spaces for social innovation that focus on the person.

Course Structure

Frontal didactics

Required Prerequisites

Basic notions of microeoconomy. Perfectly competitive markets, the determination of the price and quantity in equilibrium. Free market efficiency and market failures. Choices of the firm in the different market forms.

Attendance of Lessons

Attendance is not compulsory, but strongly recommended. Attendance is however required for students wishing to take the in itinere tests.

Detailed Course Content

The concept of company with a social impact. Social impact and profit. The concept of innovation. The concept of social innovation.

Textbook Information

Giorgio Fiorentini (2021) Tutte le imprese devono essere sociali. Profitto & impatto sociale: sostenibilità per il successo. Franco Angeli. ISBN: 9788835117018

Schilling, M. A. Strategic Management of Technological Innovation (4th Editio). McGraw-Hill/Irwin, 2012.

Mario Calderini, Francesco Gerli (2020) Innovazione, sfide sociali e protagonismo dell’imprenditoria ad impatto: un ripensamento degli ecosistemi d’innovazione per una nuova generazione di politiche.  Impresa Sociale 3/2020

Salvatori, G. (2019). Le startup salveranno il mondo?. Impresa Sociale13, 54-58.

Fabrizio, M., & Lorenzo, M. (2016). I luoghi di innovazione: un primo modello organizzativo per fenomeni emergenti. Impresa Sociale, 8/2016.

Montanari, F., Rodighiero, S., Sgaragli, F., & Teloni, D. (2017). Le dimensioni dell’innovazione sociale per il design e l’implementazione di politiche pubbliche efficaci. Impresa Sociale 10/2017

Sesto Viticoli (2021)  Una innovazione responsabile. Verso un modello di sostenibilità. integrata. Edizioni Angelo Guerini e Associati. ISBN:9788881954285, 8881954281

Course Planning

 SubjectsText References
1Company with social impactGiorgio Fiorentini (2021) Tutte le imprese devono essere sociali. Profitto & impatto sociale: sostenibilità per il successo. Franco Angeli. ISBN: 9788835117018
2Melissa A. Schilling, Francesco Izzo (2017) Gestione dell'innovazione 4ed. McGraw HillSchilling, M. A. Strategic Management of Technological Innovation (4th Editio). McGraw-Hill/Irwin, 2012.
3Mario Calderini, Francesco Gerli (2020) Innovazione, sfide sociali e protagonismo dell’imprenditoria ad impatto: un ripensamento degli ecosistemi d’innovazione per una nuova generazione di politiche.  Impresa Sociale 3/2020 Salvatori, G. (2019). Le startup salveranno il mondo?. Impresa Sociale, 13, 54-58. Fabrizio, M., & Lorenzo, M. (2016). I luoghi di innovazione: un primo modello organizzativo per fenomeni emergenti. Impresa Sociale, 8/2016. Montanari, F., Rodighiero, S., Sgaragli, F., & Teloni, D. (2017). Le dimensioni dell’innovazione sociale per il design e l’implementazione di politiche pubbliche efficaci. Impresa Sociale 10/2017 Sesto Viticoli (2021)  Una innovazione responsabile. Verso un modello di sostenibilità. integrata. Edizioni Angelo Guerini e Associati. ISBN:9788881954285, 8881954281  Mario Calderini, Francesco Gerli (2020) Innovazione, sfide sociali e protagonismo dell’imprenditoria ad impatto: un ripensamento degli ecosistemi d’innovazione per una nuova generazione di politiche.  Impresa Sociale 3/2020 Salvatori, G. (2019). Le startup salveranno il mondo?. Impresa Sociale, 13, 54-58. Fabrizio, M., & Lorenzo, M. (2016). I luoghi di innovazione: un primo modello organizzativo per fenomeni emergenti. Impresa Sociale, 8/2016. Montanari, F., Rodighiero, S., Sgaragli, F., & Teloni, D. (2017). Le dimensioni dell’innovazione sociale per il design e l’implementazione di politiche pubbliche efficaci. Impresa Sociale 10/2017 Sesto Viticoli (2021)  Una innovazione responsabile. Verso un modello di sostenibilità. integrata. Edizioni Angelo Guerini e Associati. ISBN:9788881954285, 8881954281  

Learning Assessment

Learning Assessment Procedures

Written exam with open-ended questions

Examples of frequently asked questions and / or exercises

..